Transvrouw

I did it my way....

Je bent niet ingelogd.

#1 06-08-2018 22:04:44

Anne
Gebruikers

Haarverlies behandelen met Finasteride

Tijdens een gesprek met een "collega transgender" gaf deze aan dat er een middel bestaat tegen haarverlies. Voorwaarde is wel dat je nog haar hebt, maar dit in de loop der jaren dunner is geworden. Finasteride verminderd het dihydrotestosteron hormoon, DHT wat haaruitval veroorzaakt.

Dit klonk mij natuurlijk als muziek in de oren, maar ben eerst maar eens wat gaan zoeken wat finasteride is en welke mogelijke bijwerkingen het heeft. Hieronder een overzicht wat ik over finasteride op internet gevonden heb.

---------------------------------------------------------

Finasteride is een tablet dat uitsluitend op recept verkrijgbaar is en o.a. gebruikt wordt voor de behandeling van vroege stadia van kaalheid (Alopecia Androgenetica) bij mannen. De twee bekendste soorten Finasteride zijn Propecia en Proscar. Deze medicijnen worden normaal gesproken gebruikt bij prostaatvergroting van de man.

Van finasteride is wetenschappelijk aangetoond dat het bij jonge mannen die haar beginnen te verliezen dit haarverlies kan stoppen en de haargroei kan verbeteren. Finasteride wordt over het algemeen goed verdragen, maar kan wel behoorlijke bijwerkingen hebben.
Finasteride remt het proces waarbij het haar steeds korter en dunner wordt en pakt zo het probleem van haarverlies bij de wortel aan. Vaak leidt dit tot omkering van het proces van haarverlies en zie je nieuwe haargroei.

Eenmaal per dag moet een dergelijk tablet worden ingenomen, het is dus vrij eenvoudig in te nemen.

Bij postmenopauzale vrouwen met Alopecia Androgenetica die 12 maanden lang met finasteride 1 mg werden behandeld, werd geen werkzaamheid aangetoond. Wanneer er 2,5 of 5 mg per dag finasteride werd genomen, is er in studies aangetoond dat er wel werkzaamheid was. Dit bij zowel pre- als postmenopauzale vrouwen.

Een mogelijke bijwerking van Finasteride is dat men minder lichaamsbeharing krijgt. Daarnaast is er bij verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar voren gekomen dat een gedeelte van de mensen die dit medicijn gebruikten een verlaagd libido ervaarden. Verder is er ook geconstateerd dat sommige mensen die dit medicijnen gebruikten last kregen van erectieproblemen.

Voordat u besluit Finasteride te gaan gebruiken, neem dan de mogelijke bijwerkingen mee in uw overweging.

Het is verstandig om met uw huisarts of een dermatoloog te overleggen welke behandeling voor u het meest geschikt is.

Laatste onderzoeken over finasteride
Omdat er nog geen onderzoek is gedaan naar langdurig gebruik van het medicijn of haargroeimiddel Finasteride, is het moeilijk om te zeggen wat het gebruik van dit middel voor gevolgen kan hebben.

Uit onderzoek onder 9060 mannen van 55 jaar en ouder, waarvan ongeveer de helft dagelijks 5 mg finasteride innam gedurende 7 jaar en de andere helft een placebo (nep-geneesmiddel), blijkt dat bij 18,5% van de mannen in de finasteride-groep en bij 24,4% in de placebo-groep prostaatkanker is ontstaan. Finasteride vermindert dus de kans op prostaatkanker. Wel waren er in de finasteride-groep méér patiënten met een ernstigere vorm van prostaatkanker dan in de placebo-groep. In beide groepen overleden 5 patiënten als gevolg van prostaatkanker (Thompson IM, Goodman PJ, Tangen CM, Lucia MS, Miller GJ, Ford LG, et al. The influence of finasteride on the development of prostate cancer. N Engl J Med 2003;349:215-24).

Hoe zijn deze resultaten nu te vergelijken met het gebruik van finasteride voor haargroeibevordering? Allereerst is de dosering van finasteride voor haargroeibevordering doorgaans veel lager, namelijk 1,0 mg per dag. Daardoor zal de kans op een bijwerking lager zijn dan bij inname van 5 mg finasteride per dag. Daarnaast is de leeftijd van de gebruikers van finasteride voor haargroeibevordering veelal aanzienlijk lager en is de kans op het ontstaan van prostaatkanker daardoor ook lager.

Finasteride FAQ – veelgestelde vragen

Bepaalde vragen over Finasteride komen regelmatig terug. Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende vragen. De vragen zijn voorzien van korte en bondige antwoorden.

1. Wat is Finasteride?
Finasteride is een geneesmiddel dat de werking van het mannelijke testosteron hormoon vermindert. In eerste instantie werd en wordt het medicijn voorgeschreven bij mannen met een vergrote prostaat. Tegenwoordig wordt het ook gebruik bij de behandeling van Alopecia androgenetica bij mannen. Het kan de haaruitval verminderen.

2. Hoe werkt Finasteride?
Mannen met erfelijke haaruitval hebben vaak te maken met Alopecia androgenetica. Hierbij is sprake van een toename van de gevoeligheid voor het mannelijke dihydrotestosteron hormoon, DHT genoemd. DHT verstoort het natuurlijke haargroeiproces en veroorzaakt typisch mannelijke kaalheid. Finasteride vermindert de omzetting van testosteron naar het DHT-hormoon, waardoor de haaruitval wordt verminderd.

3. Wie kan Finasteride gebruiken?
Finasteride kan door een arts voorgeschreven worden aan mannen met haaruitval. Vrouwen komen niet in aanmerking voor dit haargroeimiddel. Alopecia androgenetica kan zich al in de puberteit manifesteren. Het gebruik van een haargroeimiddel kan de haaruitval verminderen.

4. Dihydrotestosteron, wat is dat eigenlijk?
Dihydrotestosteron, DHT, is een mannelijk hormoon dat vanaf volwassen leeftijd diverse kwalen kan veroorzaken. Als de concentratie DHT toeneemt, kunt u last krijgen van onder meer acné, een vergrote prostaat en Alopecia androgenetica. Haaruitval ontstaat, omdat onder invloed van DHT het natuurlijke haargroeiproces in een versnelling terecht komt. De haarzakjes worden beïnvloed en het haar valt sneller uit, totdat het niet meer terug komt. Indien u Alopecia androgenetica niet laat behandelen, kan dit uiteindelijk volledige kaalheid veroorzaken.

5. Hoe kan ik Finasteride gebruiken?
Finasteride wordt voorgeschreven door uw (huis)arts. Dagelijks kunt u het geneesmiddel het beste op een vast tijdstip innemen. Finasteride is verkrijgbaar in tabletvorm.

6. Heb ik direct zichtbaar resultaat?
Het kan langere tijd duren, voordat Finasteride zichtbare resultaten geeft. Gemiddeld is een vermindering van de haaruitval zichtbaar na 2 tot 6 maanden gebruiken. Het kan echter tot 2,5 jaar duren, voordat het resultaat optimaal is.

7. Is het resultaat van Finasteride blijvend?
Nee. De resultaten van Finasteride zijn tijdelijk. Op het moment dat u stopt met het gebruiken van het haargroeimiddel, keert de haaruitval vroeg of laat terug.

8. Wanneer kan ik Finasteride niet gebruiken?
Finasteride is een haargroeimiddel dat serieuze bijwerkingen kan hebben. Het middel mag niet door vrouwen gebruikt worden. Uw arts zal een ander geneesmiddel voorschrijven als u overgevoelig bent voor de bestanddelen die in Finasteride voorkomen. Als u en uw partner een kinderwens hebben, overleg dan met uw huisarts. Finasteride komt in uw zaadcellen terecht en kan de ongeboren foetus schade toebrengen. Vrouwen die zwanger zijn of bezig zijn om zwanger te raken, wordt vaak afgeraden om onbeschermde geslachtsgemeenschap te hebben.

9. Welke bijwerkingen heeft Finasteride?
Iedereen reageert anders op geneesmiddelen. Finasteride kent bijwerkingen op onder meer seksueel gebied. U kunt een lager libido ervaren, net zoals impotentie en ejaculatiestoornissen. Zelden worden andere bijwerkingen gemeld, waaronder duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid, maag- en darmklachten. Ook kan borstvorming ontstaan. Indien zich tijdens het gebruik van Finasteride bijwerkingen voordoen, dan zijn deze doorgaan van tijdelijke aard. Ze verdwijnen meestal nadat het gebruik van het middel wordt gestopt. Let op dat dit mogelijk niet altijd het geval is. Daarnaast is uit recent onderzoek gebleken dat mannen die gedurende een langere tijd Finasteride gebruiken en prostaatkanker krijgen, dit minder vaak voorkomt, maar wel een agressievere vorm van kanker kan zijn.

10. Werkt Finasteride bij iedereen?
In enkele gevallen komt het voor dat Finasteride niet aanslaat. De oorzaak hiervan is onbekend. Artsen vermoeden dat het een combinatie van factoren betreft. De werking van Finasteride kan verminderen of ontbreken in gebruik met andere geneesmiddelen. De werking verschilt daarnaast ook sterk per persoon. Bij sommige personen stabiliseert de haaruitval, terwijl het bij andere personen alleen maar vertraagt.

11. Blijft Finasteride altijd goed werken?
Zeker bij langdurig gebruik, na verloop van jaren, kan Finasteride iets minder effectief worden. Uw lichaam is in staat om toch DHT te produceren, waardoor het haarverlies kan toenemen. Als u Finasteride gebruikt, is het belangrijk om regelmatig met uw arts de resultaten te bespreken. Er kan dan worden gekeken naar de eventuele veranderingen. Een arts kan beoordelen of het in uw situatie beter is om over te stappen op een ander geneesmiddel.

12. Krijgt iedereen die Finasteride gebruikt te maken met libidoverlies?
De bijwerkingen van een geneesmiddel komen bij de ene persoon wel voor en bij de andere niet. U kunt eventueel erectieproblemen en libidoverlies ervaren door het gebruik van Finasteride. Deze mogelijke bijwerkingen komt bij een klein percentage van de gebruikers voor. Het libidoverlies kan ook ontstaan, doordat de bijsluiter vertelt dat dit een bijwerking van Finasteride kan zijn, het zogenaamde bijsluitereffect.

13. Kan Finasteride haargroei in het gezicht bevorderen?
Nee, ondanks het feit dat Finasteride een haargroeimiddel is, geldt dat niet voor gezichtshaar. De haren die op de plaatsen van uw bakkebaarden zitten en die van hetzelfde type zijn als hoofdhaar, kunnen wel bevorderd worden.

14. Wordt mijn haar vet door het gebruik van Finasteride?
Finasteride reduceert het DHT-hormoon. Dit hormoon is normaal gesproken niet van invloed op het ontstaan van zowel acné als vet haar. U kunt wel vet haar krijgen als de talgproductie toeneemt. Deze toename kan meerdere oorzaken hebben. Het gebruik van Finasteride ligt hieraan niet ten grondslag.

15. Wat moet ik doen als ik Finasteride vergeet in te nemen?
Het kan zomaar een keer voorkomen dat u een tablet vergeet in te nemen. U hoeft dan niets bijzonders te doen, u kunt de vergeten dosis gewoon overslaan. De volgende dag neemt u Finasteride in op de manier zoals u dat gewend bent. Neem zeker geen dubbele dosis in om het vergeten tablet te compenseren.

16. Kan ik zomaar stoppen met het gebruik van Finasteride?
De eerste resultaten van Finasteride laten 2 tot 6 maanden op zich wachten. Gebruik Finasteride op voorschrift van uw arts en stop nooit zomaar met het geneesmiddel. U kunt in overleg met uw arts overstappen op een ander geneesmiddel of helemaal stoppen. Na het stoppen keert de haaruitval na gemiddeld 9 maanden weer terug.

17. Hoe kan ik een recept voor Finasteride krijgen?
Finasteride is een officieel geneesmiddel waar u een recept voor nodig heeft. U kunt hiervoor terecht bij uw (huis)arts. Deze kan uw situatie bekijken en zien welk haargroeimiddel het beste bij u past. Hiervoor worden mogelijk andere medicijnen bekeken. Uw arts informeert u over het gebruik, mogelijke bijwerkingen en de resultaten die u met Finasteride kunt verwachten.

Bron

Laatst bewerkt door Anne (09-08-2018 21:34:01)

#2 13-08-2018 11:04:46

Anne
Gebruikers

Re: Haarverlies behandelen met Finasteride

Na een berg reviews te hebben gelezen en het internet afgestruind over de werking en mogelijke bijwerkingen van Finasteride, sta ik niet onverdeeld negatief tegenover dit middel.  In bijna alle reviews wordt gesproken over het terugkeren van haargroei. Tegelijkertijd merken ook veel mannen een terugloop van de zin in seks en in één review werd gesproken over borstvorming. De afname van de zin in seks vind ik niet per definitie een nadeel. Als ik nu zou mogen kiezen heb ik liever meer haar op mijn hoofd. smile

Met de opgedane kennis van internet, heb ik contact gelegd met mijn huisarts en mijn bevindingen met haar besproken. Ik vroeg mijn huisarts of ik Finasteride in de 1 mg dosering voorgeschreven kon krijgen, gedurende het voortraject (lees wachttijd) van mijn transitie.

Finasteride kent in de praktijk twee toepassingen, met twee verschillende doseringen. Een hoge doseringen van 5 mg, verbetert de doorstroming van urine door de plasbuis en vermindert klachten als vaak moeten plassen bij mannen met een vergrote prostaat.

In lage doseringen van 1 mg, vermindert het de werking van het DHT testosteron (dihydrotestosteron) wat zijn weerslag heeft op de haargroei en er weer haren gaan groeien op kale (hoofdhuid) plekken bij mannen.

Zo even werd ik gebeld door de assistente van mijn huisarts en zei gaf aan dat de huisarts akkoord was met het voorschrijven van de 1 mg dosering finasteride. Vanaf morgen kan ik ermee starten en verwacht over 6 maanden (februari 2019) toch wel enig verschil te zullen zien. Zo niet, dan heeft het ook niet veel zin om het te blijven proberen. Voor het juiste resultaat zal ik dus een beetje geduld moeten hebben.

Mocht er nieuws zijn, dan meld ik me weer.

Laatst bewerkt door Anne (13-08-2018 17:20:48)

#3 17-08-2018 18:01:05

Anne
Gebruikers

Nadat mijn huisarts een recept finasteride 1 mg naar mijn apotheek had gestuurd, belde deze mij en zei dat dit medicijn vooraf betaald moest worden. De assistente zei tevens dat het niet vergoed werd, maar dat had ik al gelezen op medicijnkosten.nl Daar stond een prijs vermeld tussen de €8,- en €22,- De assistente zei dat de pillen echter €45,- per 30 stuks kosten en in ene verpakking van 90 st, €114,- kost.

Belachelijk, wat een geld. Ik zei tegen de assistente dat ze in dat geval de bestelling nog maar even moest laten voor wat die was en ik eerst nog even contact met mijn huisarts op zou nemen voor evt een goedkoper alternatief. Dit alternatief is een dosering van 5 mg en door deze in kwartjes te delen, zou ik per dag ook ongeveer 1 mg binnenkrijgen.

In eerste instantie had ik een afspraak gemaakt bij mijn huisarts om dit te bespreken, maar heb deze afspraak vandaag afgezegd. Ik weet bij nader inzien niet of ik wel een traject van experimenten in wil. Heb op verschillende fora gelezen dat finasteride in de eerste 6 maanden juist zorgt voor haar uitval en ik kan niet terug vinden of de uitgevallen haren en weer aangegroeide haren ook blijven indien ik met dit middel gestopt wordt.

Mijn eigen haar is ondertussen 5 cm lang en het groeit ongeveer 1 cm per maand. Over een jaar zou ik er theoretisch gesproken een staartje in moeten kunnen leggen. Omdat ik dagelijks toch al een pruik draag, is de coup wanhoop waarin mijn kapsel zich nu bevindt, voor de buitenwereld toch niet zichtbaar.

Laatst bewerkt door Anne (22-08-2018 15:16:33)

#4 22-08-2018 15:13:53

Anne
Gebruikers

Ik heb nog eens goed naar mijn haargroei gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het er niet meer uitziet zoals vroeger. Zonder kunstwerkje op mijn hoofd is het niet meer toonbaar en ben ik beter af met een kale kop. Voordeel van kaal is dat een pruik wel beter zit, nadeel dat het niet hetzelfde is als je eigen haar.

Hoewel ik best veel haargroei heb aan de zij en achterkant van mijn hoofd, is het midden bovenop om te janken. Ik heb ondertussen veel ervaringen gelezen van finasteride gebruikers en ben erachter dat mocht het middel werken, dit binnen een jaar zichtbaar moet zijn. Op grond van bovenstaande conclusie over mijn haar en wetende dat het zonder kunstgreep niets meer zal worden, is het misschien toch een goed idee om het middel een jaar te proberen. Ik ben alleen niet bereid om hier kapitalen aan uit te geven en als mijn huisdokter ermee instemt om finasteride 5 mg voor te schrijven en ik deze in 5 stukjes mag delen, dan wil ik het wel proberen.

Zoals gezegd zijn er twee varianten van dit medicijn. Een 1 mg die niet wordt vergoed en €45,- per maand kost en een variant van 5 mg die wel wordt vergoed en €9.90,- per maand kost. Een logica die ik niet kan volgen.

Vanavond gaat, na 6 maanden mijn haar te hebben laten groeien, sowieso de tondeuse er overheen. Mocht het middel aanslaan dan kan ik het van nul (lees kaal) af aan groeien, doet het niets dan blijft het wat het is. Het is niet anders. Het is moeilijk te accepteren, maar ik wordt ouder en dat heeft zo z'n consequenties.

Laatst bewerkt door Anne (22-08-2018 15:19:43)

#5 23-08-2018 15:59:15

Anne
Gebruikers

Zoeven gebeld met de assistente van mijn huisarts en gevraagd wat de dokter van mijn voorstel van de 5 mg pillen vond. "De dokter is akkoord!" zei de assistente. Vanmorgen toen ik mijn bed uit stapte dacht ik nog dat het niet zou lukken en had me hier op ingesteld, maar dit akkoord is dus weer een mooie opsteker!

De assistentie gaf (uit naam van de dokter) zelfs nog het advies om bij dezelfde apotheek een pillensnijder aan te schaffen, om de pilletjes in 4 kleine stukjes te delen. De dokter had gezegd dat 4 delen beter is dan 5. Deze uitkomst had ik niet verwacht, maar gelukkig heb ik een huisarts die mijn kostenargument begreep en hier ook begrip voor had.

Aankomend jaar zal ik voor de geïnteresseerden die het weten willen, mijn ervaringen hier vermelden.

#6 26-08-2018 04:54:30

Anne
Gebruikers

Met weinig haar is het beter om het te millimeteren zei mijn kapper eens en dat is ook zo. Na de tondeuse over m'n hoofd te hebben gehaald, ziet het er weer een stuk meer toonbaar uit.

Vandaag begonnen met de finasteride. Omdat een pil niet in vijven is te snijden, hak ik (in overleg met mijn huisarts) de pillen in vier stukjes van (gemiddeld) 1.25 mg. Bij het kruidvat had mijn vrouw een pillen snijder voor me gekocht en met dit apparaatje gaat snijden in vier stukjes prima.

Omdat de pil steeds op hetzelfde tijdstip moet worden ingenomen, is een tijd van rond 15.00 uur voor mij, wegens het werken in onregelmatige dienst, het handigst.

Zoals gezegd is mijn hoofd in de tussentijd kaal dus kan op deze manier eventuele ontwikkelingen qua haargroei, goed volgen. Ik ben een nuchtere boer en heb er vooralsnog geen al te hoge verwachtingen van, maar we zullen zien.

Forum footer