Transvrouw

I did it my way....

Je bent niet ingelogd.

#1 15-07-2018 15:15:27

Anne
Gebruikers

Doorverwijzing VU

Vanmorgen sinds jaren weer eens bij mijn huisarts geweest. Aardige dokter en ik zei nog tegen haar dat ik haar zo weinig zag. “Nou, goed toch?” zei ze. Ik zei: “ja maar ik merk dat er daardoor ook wel een klein drempeltje is ontstaan”. Er moet ook echt wel wat zijn wil je een afspraak maken. Dat begreep ze, maar voegde eraan toe als je echt iets hebt, kun je me altijd bellen. Dat had ik bij deze dus ook gedaan. Sinds een aantal maanden heb ik een stekende pijn in mijn schouder en vermoed dat er een ontsteking zit. Nu hangt er bij binnenkomst boven haar deur 1 patiënt = 1 klacht en ik dacht ik gebruik mijn klacht van mijn schouder, om een opening te creëren voor mijn genderdiscrepantie.

Geheel in lijn met het bordje boven haar deur, vroeg ze wat er met mijn schouder aan de hand was. Klinisch en zakelijk wikkelde ze mijn klacht recht dor zee af en gaf me uiteindelijk een ontstekingsremmer (per injectie) in mijn schouder. “Het doet even pijn hoor” zei ze en inderdaad, dat deed het ook. Ze maakte een dolletje door te zeggen: “Het voelt net alsof ik in je bot zit hè? En voegde eraan toe “Klopt, dat zit ik ook!”  Auw!.

Na het zetten van de spuit ging ze achter haar computer zitten en verwerkte de mutatie over deze ingreep. Een beetje onverwachts begon ze ineens over mijn geslacht. Even hiervoor had ik bij de assistente aangegeven dat ik uit eigen vrije beweging een meer vrouwelijke naam had aangenomen en het liefst (genderneutraal) bij mijn nieuwe voornaam binnengeroepen zou willen worden. De dokter vroeg “Je bent nog steeds een man toch?” Ik zei, ja nog steeds. Ik weet dat mijn verschijning voor de nodige verwarring zorgt, maar zolang dit niet veranderd ben ik nog een man. Ze zei: “Als hier iets in wijzigt dan zeg je het maar, dan verander ik het in mijn systeem”.

Geheel tegen haar eigen lijn in vroeg ze vervolgens welke invloed dit op mijn leven had. Ik legde haar uit dat sinds mijn comming-out ik het idee heb in een soort van niemandsland te zijn terechtgekomen. Ik hoor niet bij het ene en ook niet bij het andere geslacht. Dat maakt me best onzeker. De dokter vroeg of ik behoefte had om hier eens met een professional over van gedachte te kunnen wisselen. Ik zei dat ik dat heel graag zou willen, mede omdat een grote wens is om meer te willen vervrouwelijken.

Gaandeweg hadden we een heel fijn gesprek over mijn genderidentiteit en doorverwijzingen naar een psycholoog. Mijn huisarts zei dat ze in haar praktijk nog een MTF had en daardoor iets meer van genderdysforie en gender psychologen wist, dan haar collega’s. Hierdoor kende ze ook van de genderpoli van het VU. Ze vroeg “wat zou je ervan vinden als ik je doorverwijs naar het VU?” Ik zei dat ik dat heel graag zou willen, maar dat de wachtlijst mij er vooralsnog van weerhouden heeft om een afspraak te willen maken. “Dat valt toch wel mee?” zei ze, wacht ik zoek het er even bij. Via haar systeem maakte ze contact met het VU en zei “Jeetje, je hebt gelijk! 780 dagen pfff” Weet je wat ik doe, ik geef je een doorverwijzing naar het VU omdat ik van mening ben dat jouw persoonlijke ervaring rondom je genderidentiteit, mogelijk tot een depressie kan leiden.

Bel ze op en maak een afspraak was haar advies. Zo sta je in ieder geval op de wachtlijst en heb je uitzicht op iets. Niets doen is niet verstandig zei ze. Aan het einde van het gesprek bedankte ik haar uit het diepst van mijn hart, wat ook zichtbaar werd door de tranen die spontaan in mijn ogen sprongen. “Hou me maar een beetje op de hoogte van je vorderingen en goed dat je even voor je schouder bent langsgekomen he?” Ik moest lachen en huilen tegelijk en zei “U ook bedankt dok, zal ik zeker doen!”

Laatst bewerkt door Anne (15-07-2018 15:25:41)

#2 16-07-2018 11:59:08

Anne
Gebruikers

Re: Doorverwijzing VU

Zo even contact opgenomen met de genderpoli van het VU. Na een terugbel verzoek te hebben ingediend, belde 5 minuten laten een dame terug die zei dat aanmeldingen voor het genderteam alleen schriftelijk kunnen worden ingediend. Ze gaf me het e-mail adres van het genderteam en zei, die regelen de rest voor u.  U bent bekend met de wachttijd? Ik zei dat ik op de verwijsbrief een omschrijving "toegangstijd 780" zag staan. Ja, dat kan kloppen zei ze.

Na dit gesprekje heb ik mijn verwijsbrief ingescand en door gemaild. Als ik de bevestiging terug heb, kunnen we gaan aftellen zal ik maar zeggen. Even snel doorgeteld zal dit dus ongeveer op 29 juli 2020 zijn. Ik heb nog wat tijd om me voor te bereiden dus.

Laatst bewerkt door Anne (16-07-2018 12:02:08)

#3 23-07-2018 10:42:20

Anne
Gebruikers

Re: Doorverwijzing VU

Afgelopen nachtdiensten begonnen met inlezen. Er is allerlei wetgeving van toepassing waar ik nog geen weet van had. In sommige gevallen is het taaie meuk waar bijna niet doorheen te lezen valt, maar gelukkig zijn er ook informatiebronnen die wel in begrijpelijke taal zijn geschreven. Na drie dagen lezen ben ik er ook achter dat ik tijd moet nemen om het allemaal te verwerken.  Straks eerst maar even naar de sportschool om mijn hoofd leeg te lopen.

Laatst bewerkt door Anne (23-07-2018 10:43:52)

Forum footer